Urheilujuoma vastaan vesi

thirsty-man-937395_960_720

Nesteyttävätkö urheilujuomat todellakin paremmin kuin vesi? Mitä hyötyjä ja haittoja kummallakin on? Milloin urheilujuomia tarvitsee tai kannattaa juoda, ja milloin vesi on parempi nesteytysjuoma? Nykyisin mainoksia urheilujuomista ja pullovesistä tulee joka suunnalta, ja kuluttajan voi olla vaikea arvioida tarpeensa ja juomien tarpeellisuus.

Urheilujuomia on ollut jo 60-luvulta, mutta läpi ne löivät vasta 90-luvulla. Alun perin niitä käytettiin myös nesteytykseen sairauksien kuten flunssien tai vatsatautien hoidossa. Nykyisin harvemmalle tulee mieleen ostaa urheilujuomaa flunssassa, mutta treeneihin mennessä yhä useampi ottaa mukaansa pullon urheilujuomaa.

Mikä siis on juomien ero? Urheilujuomat sisältävät enemmän energiaa, hiven- ja kivennäisaineita, joita poistuu kehosta rankan treenin mukana. Niissä on esimerkiksi sokeria, natriumia ja elektrolyyttejä. Vesi puolestaan ei sisällä lisättyjä aineita, vaan on puhdasta H2O:ta. Oikeastaan juomat palvelevat eri tarkoituksia.

Vesi kulkee kehon läpi nopeasti, eikä tarjoa kehoa palauttavia sokereita tai muita ainesosia. Tämän vuoksi rankasti tai pitkään treenaavalle se ei välttämättä ole ideaalinen urheilujuoma. Se kuitenkin nesteyttää kehoa tehokkaammin kuin urheilujuoma; hiilihydraatit ja suolat, joita urheilujuomissa on, voivat hidastaa nesteytymisprosessia. Esimerkiksi juoksijat tarvitsevat runsasta nesteytystä ennen juoksua ja sen aikana. Ilman lisättyjä aineita oikeat osat kehossa, kuten lihakset ja veri, nesteytyvät nopeammin ja tehokkaammin. Vesi myös tehostaa nesteainevaihduntaa, millä on positiivisia vaikutuksia kehoon.

Toisaalta jo treeni kestää pitkään ja on tehokasta, vedestä ei välttämättä saa kaikkia suoloja, jotka hikoilee pois, ja runsas vedennauttiminen voi aiheuttaa myrkytystilan. Siksi vesi sopiikin paremmin alle tunnin kestäviin rauhallisempiin treeneihin. Jos hikoilee ja hengästyy paljon ja syke nousee merkittävästi, voi urheilujuoma olla varteenotettava vaihtoehto. Rankassa treenissä pelkkä vesi ei välttämättä riitä tehokkaaseen kehonhuoltoon. Silloin urheilujuomat tarjoavat ravintoaineita, joita kehosta poistuu hikoillessa. Urheilujuomat auttavat myös silloin, kun vesi jää juomatta maun takia. On parempi nauttia nestettä edes maun vuoksi, jos vedenjuominen ei kiinnosta.

Vesi on monesti paras vaihtoehto treenin aikana ja sitä ennen, koska keho kaipaa nesteytystä, ja jo lievä nestehukka voi alentaa suorituskykyä. Runsassokeristen juomien nauttimen ennen treeniä voi myös aiheuttaa nopeampaa väsymystä. Treenin jälkeen kuitenkin menetettyjen suolojen korvaaminen palautusjuoman avulla ei välttämättä ole huono idea.