Miksi vedessä treenaaminen tekee hyvää

Aqua_Aerobics

Vedessä treenamisella on useita etuja verrattuna maalla treenaamiseen. Maalla treenaaminen on hikistä, raskasta touhua, jossa onnettomuusriskit ovat todellisia, ja joka ei siksi sovellu monelle. Suomalaiset ovat kautta aikojen uineet järvissä, joissa ja meressä, mutta uintikausi on ollut lyhyt. Onneksi uima-altaiden ansioista vedessä voi harrastaa nykyään ympäri vuoden.

Vesiliikunnalla on positiivisia vaikutuksia niin fyysiseen kuin henkiseenkin kuntoon. Veden vastus on 12 kertaa suurempi kuin ilman, joten se tarjoaa erinomaiset puitteet niin aerobisen kuin lihaskunnon kohottamiseen. Suuremman vastuksen vuoksi vedessä treenaaminen on erittäin tehokasta. Vedessä ihminen voi olla jopa 90 prosenttia kevyempi, joten vaikka vastus on suurempi, ei treeni tunnu niin raskaalta. Painon kevenemisen vuoksi vedessä treenaaminen on erityisen hyödyllistä ylipainosta tai kivuista kärsiville. Siksi vesiliikuntaa käytetään usein fysioterapiassa ja muussa kuntoutuksessa. Vesiliikunnasta on kuitenkin hyötyä ja iloa kaikille.

Vedessä treenaamiseen ei myöskään tarvita kalliita tai erikoisia välineitä. Hyvä uima-asu ja uimalasit ovAqua_Aerobicsat tärkeimmät välineet vedessä treenaavalle. Uiminen on vesiliikuntaa yksinkertaisimmillaan, eikä vaadi minkäänlaisia välineitä. Kunnon kohottamisen apuvälineenä voi käyttää vaikka vaahtomuovista tehtyjä allasnuudeleita. Vesiaerobicissä hyödynnetään myös toisinaan muita apuvälineitä, jotka kasvattavat veden vastusta ja siten auttavat lisäämään lihasvoimaa. Vesijuoksussa vyö on hyödyllinen apuväline. Nykyisin voi myös löytää vedenkestäviä mp3-soittimia ja kuulokkeita, joiden kanssa voi nauttia musiikista tai muista äänitiedostoista treenin aikana.

Treenatessa vedessä riski loukkaantua vähenee painon kevenemisen ansiosta. Rasitus nivelille ja muille maalla usein loukkaantuville kehonosille vähenee samalla kun voi parantaa lihasten voimaa, kestävyyskuntoa, hapenottokykyä ja nivelten liikeratoja. Jokainen voi säätää vastuksen ja rasitustason itselleen sopivaksi. Vedessä on helppo hikoilla, ja se on myös elementtinä rentouttava. Vedessä treenaavan ei myöskään ole pakko osata uida, jos harjoitukset tekee matalassa vedessä tai ohjatuissa olosuhteissa. Urheilla vedessä voi missä vain, missä on uimapaikka. Jos uima-altaan kloori aiheuttaa ärsytystä, kannattaa keskittyä ulkoilmauintiin.

Liikkuminen vedessä voi myös parantaa mielenterveyttä. Säännöllinen liikunta vedessä rentouttaa ja vähentää masennusta. Se parantaa mielentilaa sekä naisilla että miehillä. Vesiliikunta parantaa olotilaa kokonaisvaltaisesti, ja soveltuu lähes kaikille.