Kuinka pidättää hengitystä veden alla

pool-78105_960_720

Sukeltaminen on yksi jännitävimpiä asioita, joita vedessä voi harrastaa. Uimahypyt ilman nenän pitelyä ja vedessä liikkuminen sujuvasti sekä pinnan yllä ja alla ovat perusasioita, jotka tekevät uimisesta hauskempaa. Hengityksen pidättäminen veden alla voi kuitenkin tuntua vasta-alkajalle ahdistavalta ja vaikealta. Sen ei tarvitse olla vaikeaa – kannattaa totuttautua ajatukseen pikkuhiljaa ja harjoitella säännöllisesti, jotta epävarmuuksista ja peloista pääsee ylitse. Tässä ovat parhaat vinkit opetteluun.

Aloita rentoutumalla. Hermoilu ei auta oppimista, vaan vaikeuttaa siitä. Hengitä syvään, tee pieni lämmittely, kuuntele lempimusiikkiasi ennen harjoittelua; tee mitä tahansa, mikä saa hermosi rauhoittumaan. Mikäli ajatus hengityksen pidättämisestä ja pinnan alle menemisestä hermostuttaa edelleenkin paljon, aloita yksinkertaisilla harjoituksilla, kuten veteen puhaltamisella. Tarvitset vain uimalasit. Laita kasvosi lähelle vettä ja puhalla siihen. Siirrä ne kauemmas, ota happea ja kokeile uudestaan. Tämä harjoitus auttaa aivoja tottumaan ajatukseen siitä, että hapenotto tehdään aina poissa vedestä.

Hengityksen pidätykseen on kaksi lähestymistapaa. Nenän nipistäminen kiinni sormilla, tai hengityksen pidättäminen hengityslihasten avulla. Nenän nipistäminen on helppo huijauskeino, mutta se rajoittaa liikerataa vedessä. Hengityksen pidättämistä ilman nipistämistä on kuitenkin helppo harjoitella. Aloita harjoittelemalla kuivalla maalla. Lopeta hengitys ja jatka sitä muutaman sekunnin jälkeen. Harjoittele pidempiä ajanjaksoja. Kun, uskallat, laita kasvosi veteen, ja pysäytä hengitys. Pidätä hengitystä aluksi pari sekuntia. Rohkaistuessasi voit kokeilla pidempiä aikoja. Kun tunnet olosi itse varmaksi, voit mennä kokonaan pinnan alle altaan matalassa päädyssä, ja nousta sitten takaisin pintaan. Edisty niin hitaasti kuin haluat, tärkeintä on tuntea olonsa mukavaksi.

Sukeltaminen, kuten potkiminen ja käsien liikuttelu kuluttaa enemmän happea ja energiaa, joten voi olla, ettet jaksa aluksi olla pinnan alla yhtä kauaa kuin paikallaan. Harjoittelu kuitenkin auttaa tähänkin. Kokeile eri tekniikoita tehokkaan sukellustavan löytämiseksi ja tutki erilaisia tapoja olla ja liikkua pinnan alla. Tähän auttaa myös uimaan meno ystävän kanssa, joka jo osaa sukeltaa. Myös ammattilaisen kanssa opettelu on hyvä idea – he osaavat ohjata ja neuvoa joka kysymyksessä. Ennen pitkää voit hyppiä, sukeltaa ja uida ilman pelkoa pinnan alle menemisestä.