Koko elämän uimakoulu

Swimming School

Uimataito kuuluu osana ihmisen elämän varrella hankittaviin kykyihin. Hyvä uimataito on myös halpa henkivakuutus. Valtaosa aikuisista onkin uimataitoisia. Suomessa kuudesluokkalaisista 76 prosenttia ja 15-64-vuotiaista 68 prosenttia on uimataitoisia. Henkilö on uimataitoinen, mikäli hän syvään veteen pudottuaan niin, että pää käy veden alla, uudelleen pinnalle päästyään ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä uimisesta on suoritettu selällään. Nykyään kuitenkin kolmasosa 15-64- vuotiaista suomalaisista ui niin heikosti, että taidot eivät vastaa uimataidon määritelmää. Myös lasten uimataito on viime vuosina heikentynyt. Omaa uimataitoa voi toki kehittää sekä lapset voi laittaa uimakouluun tai antaa itse lapsille tarvittavan uimaopetuksen.

Uimakoulu ei katso ikää vaan se on tarkoitettu kaikenikäisille. Niissä opetellaan kattavasti uinnin alkeita, kuten uinnin perusteita, kellumista, liukumista, sukeltamista sekä altaaseen hyppäämistä. Optimaalinen ikä lapsille uimakoulun aloittamiseen on 5-7 vuotta. Todetusti tuon ikäiset lapset oppivat nopeasti, jolloin saadaan parhaita tuloksia aikaan. Tuloksia voi parantaa entisestään, mikäli lapsella on jo nuorempana uintikokemuksia ja uimahallikäyntejä. Suomessa suosituimpia kursseja ovat vauvauinnit, vesirallit ja vesipeuhula. Aikuisille on vastaavasti tarjolla eri uintilajien tekniikkakursseja sekä myös alkeisuimaopetusta.

Uintitekniikoita on useita. Virallisen statuksen saaneita uintilajeja on neljä. Niitä ovat selkäuinti, rintauinti, vapaauinti ja perhosuinti. Muita uintitekniikoita ovat koirauinti, sammakkouinti sekä Sculling. Yleensä ensimmäiset omaksutut uintitekniikat ovat nimenomaan koirauinti ja sammakkouinti, joka on eräänlainen rintauinnin esiaste. Eri uintitekniikoita on syytä harjoittaa ja opetella uimaan oikein, jolloin uimisesta tulee entistäkin tehokkaampaa. Seuraava linkki tarjoaa oppeja oikean uintitekniikan saloihin uintitekniikat. Oikean uintitekniikan hallinta tekeekin uimisesta vieläkin nautinnollisempaa.

Vedessä on myös helppo kuntoilla. Valtaosassa uimahalleja voi harjoittaa vesijuoksua tai vesipyörailyä. Treenaaminen vedessä on erittäin kevyttä ja tuloksellista ja mikä parasta, se sopii kaikenikäisille. Kuntoilumuotona uiminen on erittäin monipuolinen liikuntalaji, koska se harjoittaa sekä ylä- että alavartaloa samanaikaisesti. Vedessä voi harjoittaa myös sellaisia liikkeitä, jotka ovat maalla fyysisen vaativuutensa takia mahdottomia.

Riittävän uimataidon omaaminen on ihmiselle tärkeää ja se kannattaa hankkia jo lapsena. Aikuisena kynnys lähteä uimakouluun saattaa nousta liian korkeaksi. Lapsena hankittua uimataitoa helpompaa ylläpitää, kuin opetella uiminen vasta aikuisiällä. Uiminen ja vedessä liikkuminen on monipuolista ja mukavaa ajanvietettä, kun on taito ja tekniikka hallussa. Vesiturvallisuustaidon ja uimataidon osaaminen antavat vapauden liikkua vedessä, vesillä ja veden äärellä turvallisesti milloin tahansa.