Vesiurheilu vuosien varrella

Vesiurheilu vuosien varrella

Vesiurheilu on aina ollut osa historiaa. Jo muinoin uiminen, kalastus ja purjehdus liittyivät moniin sankaritarinoihin mukaan lukien kreikkalaiset tarut ja jopa kotimaisen Kalevalan. Monet pienet kalastajakansat käyttivät sukeltamista elantonsa hankkimiseen noutamalla helmiä Lisää »

Täydellinen ruoka kovan treenin jälkeen

Täydellinen ruoka kovan treenin jälkeen

Jos haluaa kehittyä kuntoilijana, on mietittävä mitä syödä treenin jälkeen. Treenin jälkeinen syöminen voi hidastaa tai nopeuttaa parantamista, haitata tai vauhdittaa lihaskasvua, tai pilata tai edistää laihdustuskuuria. Urheilusuoritus on elimistölle rasite, ja Lisää »

Söitkö vasta – odota tunti ennen kuin menet veteen

Söitkö vasta – odota tunti ennen kuin menet veteen

Täydellä vatsalla uimisen välttämistä on neuvottu jo kauan, mutta syyt ovat vuosien saatossa muuttuneet. 60-luvulla täydellä vatsalla epäiltiin ruoan painavan ja aiheuttavan ihmisen uppoavan pohjaan tai aiheuttavan kramppeja, jotka voivat johtaa hukkumiseen. Lisää »

Älä pelkää tilata vettä kasinolla

Älä pelkää tilata vettä kasinolla

Kasinolla pelatessa voi tehdä mieli virkistävää olutta tai tyylikästä cocktailia. Martinit, viskit, ja muut alkoholipitoiset juomat assosioidaan usein uhkapeleihin, ja siksi sellaisten juominen voi tuntua hyvältä idealta. Miten alkoholi kuitenkin vaikuttaa peliin Lisää »

Avovesiuinti – sopiiko se kaikille?

Avovesiuinti – sopiiko se kaikille?

Avovesiuinti on kasvattanut suosiotaan etenkin triatlonien ansiosta. Se on triatlon-kiljpailujen ensimmäinen osuus. Suomessa se on aina ollut suosittua runsaiden vesistöjen ansiosta, ja uiminen avovesissä onkin myös suositun avantouinnin sukulaislaji. Tärkeintä on vahva Lisää »

 

Vesiurheilu vuosien varrella

wakeboard-798008_960_720

Vesiurheilu on aina ollut osa historiaa. Jo muinoin uiminen, kalastus ja purjehdus liittyivät moniin sankaritarinoihin mukaan lukien kreikkalaiset tarut ja jopa kotimaisen Kalevalan. Monet pienet kalastajakansat käyttivät sukeltamista elantonsa hankkimiseen noutamalla helmiä meren syvyyksistä, ja polynesialaiset kehittivät surffauksen mukavaksi ajanvietteeksi. Suomessa soutamista ja purjehdusta on jo kauan käytetty hyötykäyttöön.

Täydellinen ruoka kovan treenin jälkeen

Thai_market_food_01

Jos haluaa kehittyä kuntoilijana, on mietittävä mitä syödä treenin jälkeen. Treenin jälkeinen syöminen voi hidastaa tai nopeuttaa parantamista, haitata tai vauhdittaa lihaskasvua, tai pilata tai edistää laihdustuskuuria. Urheilusuoritus on elimistölle rasite, ja kasvu sekä kehitys tapahtuvat vasta treenin jälkeen levon aikana. Tämän vuoksi lepo ja oikeanlainen ruoka ovat ehdottoman tärkeitä tavoitteelliselle kuntoilijalle.

Kuinka pidättää hengitystä veden alla

pool-78105_960_720

Sukeltaminen on yksi jännitävimpiä asioita, joita vedessä voi harrastaa. Uimahypyt ilman nenän pitelyä ja vedessä liikkuminen sujuvasti sekä pinnan yllä ja alla ovat perusasioita, jotka tekevät uimisesta hauskempaa. Hengityksen pidättäminen veden alla voi kuitenkin tuntua vasta-alkajalle ahdistavalta ja vaikealta. Sen ei tarvitse olla vaikeaa – kannattaa totuttautua ajatukseen pikkuhiljaa ja harjoitella säännöllisesti, jotta epävarmuuksista ja peloista pääsee ylitse. Tässä ovat parhaat vinkit opetteluun.

Söitkö vasta – odota tunti ennen kuin menet veteen

casino-1107736_960_720

Täydellä vatsalla uimisen välttämistä on neuvottu jo kauan, mutta syyt ovat vuosien saatossa muuttuneet. 60-luvulla täydellä vatsalla epäiltiin ruoan painavan ja aiheuttavan ihmisen uppoavan pohjaan tai aiheuttavan kramppeja, jotka voivat johtaa hukkumiseen. Kramppien syyt ovat edelleenkin lääketieteen ammattilaisille monissa tapauksissa epäselvät, mutta ainakaan ruoan ei uskota enää upottavan pohjaan. Erään yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan vain prosentti hukkumisista tapahtui syömisen jälkeen. Miksi aterian jälkeen uimista siis kannattaisi välttää?

Älä pelkää tilata vettä kasinolla

Bloody_mary

Kasinolla pelatessa voi tehdä mieli virkistävää olutta tai tyylikästä cocktailia. Martinit, viskit, ja muut alkoholipitoiset juomat assosioidaan usein uhkapeleihin, ja siksi sellaisten juominen voi tuntua hyvältä idealta. Miten alkoholi kuitenkin vaikuttaa peliin ja päätöksiin, joita tekee pelatessaan? Tuoko se lisää tarvittavaa rohkeutta, vai saako se tekemään huonoja siirtoja? Kuinka paljon voi juoda, ilman että sillä on merkittävää vaikutusta?